Physical education between walls and bars

teaching adolescents in conflict of the law in São Paulo / Brazil

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p757-773

Palavras-chave:

Physical education, Socio-educational measure, Teacher

Resumo

This article aims to present Physical Education implications for teaching in the context of the socio-educational measure of deprivation of liberty at Fundação Centro de Atendimento Socioeducativo ao Adolescente, an institution responsible for carrying out an internment measure in the State of São Paulo. It uses literature review, observation and interviews based on oral life history. As a result, it was possible to identify approximations and distances between two existing proposals in Physical Education. It urges the need for a dialogue between two state spheres so that Physical Education is thought out in order to meet the specificities of young people in conflict with the law, as well as making the school educational proposal and the inclusion of the theme in the teachers’ training curricula possible and coherent.

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Biografia do Autor

Willian Lazaretti da Conceição, Universidade Federal do Pará

Professor Adjunto no Instituto de Ciências da Educação na Universidade Federal do Pará. Pós-doutorando no Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais - CICS pela Universidade Nova de Lisboa. Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP/Brasil com equivalência pela Universidade Nova de Lisboa - Portugal. Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar/Brasil, onde também cursou a Especialização em Educação Física Escolar e graduou-se em Licenciatura Plena em Educação Física pelo Centro Universitário Metropolitano de São Paulo - UNIMESP-FIG/Brasil.

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Publicado

23-12-2020

Como Citar

CONCEIÇÃO, Willian Lazaretti da. Physical education between walls and bars: teaching adolescents in conflict of the law in São Paulo / Brazil. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 3, p. 757–773, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n3p757-773. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3907. Acesso em: 3 jul. 2024.

Edição

Seção

Dossiê - Educação Física Escolar