A closer look at the bodily-kinesthetic intelligence in Physical Education classes

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p683-698

Palavras-chave:

School physical education, Bodily intelligence, Pedagogical practices

Resumo

This article poses a reflection on the pedagogical practices developed during Physical Education classes in school. Intending to move beyond a diagnostic analysis of what concerns this area of knowledge in the school routine, this study aims to present this curricular component highlighted as bodily-kinesthetic intelligence. The change to a comprehensive view of the mind has unveiled human cognition and has enabled the identification of different cognitive forces with contrasting styles. Based on a narrative review, specific to this theme, focusing on pedagogical practices experienced in Physical Education classes, the guidelines on this subject, were analyzed. The main purpose of changing this mindset is to improve intelligence manifestations, by stimulating the individual’s innate potentials through opportunities. The considerations highlighted in this analysis allow us to reveal significant points for this area. In light of the principles of the Theory of Multiple Intelligences, this study portrays the importance in the choice of content that is representative of the reality of the receivers, developed through various learning pathways during Physical Education classes in school. The establishment of theoretical principles presented by Howard Gardner greatly contributed to the educational field, with emphasis on teaching through various approaches, allowing Physical Education to interpret the students’ performance with a focus on their potentials.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Vilma Lení Nista-Piccolo, Universidade de Sorocaba - Uniso

Graduada em Educação Física e Bacharel em Fisioterapia, Mestre em Educação e Professora em Psicologia Educacional pela Universidade Estadual de Campinas. É professor titular da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, onde desenvolve os projetos de extensão "Crescendo com a Ginástica" e "Grupo Ginástica Unicamp", criou diversos grupos de pesquisa e é chefe do Departamento de Educação Motora. É professora titular da Universidade São Judas Tadeu, onde é criada e coordenadora do Programa de Pós-Graduação Strict Sensu em Educação Física, sendo responsável pela implantação de dois Cursos de Mestrado e de Professores na área. Também implantou a pós-graduação em Educação Física e no Esporte da Metrocamp (Campinas), onde criou o Instituto do Esporte. Atualmente faz parte do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba. 

Referências

BRANDL, C. E. H. A estimulação da inteligência corporal cinestésica no contexto da educação física escolar. 2005. 194f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

CORREIA, W. R. Educação física no ensino médio: questões impertinentes. 2. ed. Jundiaí: Fontoura, 2011.

GARDNER, H. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

GARDNER, H. Reflections on multiple intelligences myths and messages. Phi Delta Kappan, Arlington, n. 77, p. 200-209, 1995.

GARDNER, H. O verdadeiro, o belo e o bom: princípios educacionais para uma nova educação. Rio de Janeiro: Objetiva, 1999a.

GARDNER, H. Intelligence reframed: multiple intelligences for the 21st century. New York: Basic Books (Perseus Books Group), 1999b.

GARDNER, H. Multiple intelligences: new horizons. New York: Basic Books (Perseus Books Group), 2006a.

GARDNER, H. The Development and Education of the Mind: the selected works of Howard Gardner. New York: Routledge (Taylor & Francis Group), 2006b.

GARDNER, H.; CHEN, J. Q.; MORAN, S. Inteligências múltiplas ao redor do mundo. Porto Alegre: Artmed, 2010.

GIESTA, N. C. Cotidiano escolar e formação reflexiva do professor: moda ou valorização do saber docente? 2. ed. Araraquara: Junqueira & Marin, 2005.

MOREIRA, E. C.; NISTA-PICCOLO, V. L. (org.). O quê e como ensinar educação física na escola. Jundiaí: Fontoura, 2009.

MOURA, D. L. A BNCC: ensino fundamental e ensino médio. In: CARREIRA FILHO, D.; MOURA, D. L.; SILVEIRA, S. R.; CORREIA, W. R. (org.). Educação física no ensino médio: questões e reflexões. Curitiba: Editora CRV, 2019. v. 39. p. 47-58.

NAJMANOVICH, D. O sujeito encarnado: questões para pesquisa no/do cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

NISTA-PICCOLO, V. L. Educação física, escola e as inteligências múltiplas. In: MOREIRA, W.W.; SIMÕES, R.; VIRTUOSO JÚNIOR, J. S.; BARBOSA NETO, O. (org.). Educação física, esporte, saúde e educação. Uberaba: UFTM, 2010. p. 51-70.

NISTA-PICCOLO, V. L. A teoria das inteligências múltiplas: o que é ser inteligente? In: BALBINO, H. F. (org.). Inteligências múltiplas: uma experiência em pedagogia do esporte e da atividade física no Sesc São Paulo. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2014.

NISTA-PICCOLO, V. L.; MOREIRA, W. W. Corpo em movimento na educação infantil. São Paulo: Cortez, 2012a.

NISTA-PICCOLO, V. L.; MOREIRA, W. W. Esporte como conhecimento e prática nos anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2012b.

NISTA-PICCOLO, V. L.; SILVA, Y. M. da; MELLO, F. L. de. A inteligência humana e o cotidiano escolar. Série-Estudos, Campo Grande, v. 23, n. 47, p. 27-41, jan./abr. 2018.

NISTA-PICCOLO, V. L.; VECCHI, R. L. A Educação física escolar na perspectiva do ensino para a compreensão. In: POGRÉ, P.; LOMBARDI, G.; EQUIPE DO COLÉGIO SIDARTA (org.). O ensino para a compreensão: a importância da reflexão e da ação no processo de ensino-aprendizagem. Espírito Santo: Hoper, 2006. p. 147- 155.

NISTA-PICCOLO, V. L. et al. As inteligências expressas na corporeidade vivida no cotidiano escolar. Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 16, n. 44, p. 369-393, abr. /jun. 2019.

PERKINS, D. Outsmarting: the emerging science of learnable intelligence. New York: The Free Press, 1995.

PERRENOUD, P. et al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002.

RUTHROF, H. The body in language. New York: Cassell, 2000.

TOLEDO, E.; VELARDI, M.; NISTA-PICCOLO, V. L. Os desafios da educação física escolar: seus conteúdos e métodos. In: MOREIRA, E. C.; NISTA-PICCOLO, V. L. (org.). O quê e como ensinar educação física na escola. Jundiai: Fontoura, 2009. p. 21-26.

ZYLBERBERG, T.P. Possibilidades corporais como expressão da inteligência humana no processo ensino-aprendizagem. 2007. 280f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

ZYLBERBERG, T. P.; NISTA-PICCOLO, V. L. As contribuições dos estudos sobre inteligência humana para a pedagogia do esporte. Revista Pensar a Prática, Goiás, v. 11, n. 1, p. 59-68, jan./jul. 2008.

Downloads

Publicado

23-12-2020

Como Citar

NISTA-PICCOLO, Vilma Lení. A closer look at the bodily-kinesthetic intelligence in Physical Education classes. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 3, p. 683–698, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n3p683-698. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3912. Acesso em: 3 jul. 2024.

Edição

Seção

Dossiê - Educação Física Escolar