A closer look at the bodily-kinesthetic intelligence in Physical Education classes

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n3p683-698

Palavras-chave:

School physical education, Bodily intelligence, Pedagogical practices

Resumo

This article poses a reflection on the pedagogical practices developed during Physical Education classes in school. Intending to move beyond a diagnostic analysis of what concerns this area of knowledge in the school routine, this study aims to present this curricular component highlighted as bodily-kinesthetic intelligence. The change to a comprehensive view of the mind has unveiled human cognition and has enabled the identification of different cognitive forces with contrasting styles. Based on a narrative review, specific to this theme, focusing on pedagogical practices experienced in Physical Education classes, the guidelines on this subject, were analyzed. The main purpose of changing this mindset is to improve intelligence manifestations, by stimulating the individual’s innate potentials through opportunities. The considerations highlighted in this analysis allow us to reveal significant points for this area. In light of the principles of the Theory of Multiple Intelligences, this study portrays the importance in the choice of content that is representative of the reality of the receivers, developed through various learning pathways during Physical Education classes in school. The establishment of theoretical principles presented by Howard Gardner greatly contributed to the educational field, with emphasis on teaching through various approaches, allowing Physical Education to interpret the students’ performance with a focus on their potentials.

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Biografia do Autor

Vilma Lení Nista-Piccolo, Universidade de Sorocaba - Uniso

Graduada em Educação Física e Bacharel em Fisioterapia, Mestre em Educação e Professora em Psicologia Educacional pela Universidade Estadual de Campinas. É professor titular da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, onde desenvolve os projetos de extensão "Crescendo com a Ginástica" e "Grupo Ginástica Unicamp", criou diversos grupos de pesquisa e é chefe do Departamento de Educação Motora. É professora titular da Universidade São Judas Tadeu, onde é criada e coordenadora do Programa de Pós-Graduação Strict Sensu em Educação Física, sendo responsável pela implantação de dois Cursos de Mestrado e de Professores na área. Também implantou a pós-graduação em Educação Física e no Esporte da Metrocamp (Campinas), onde criou o Instituto do Esporte. Atualmente faz parte do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba. 

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Publicado

23-12-2020

Como Citar

NISTA-PICCOLO, Vilma Lení. A closer look at the bodily-kinesthetic intelligence in Physical Education classes. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 22, n. 3, p. 683–698, 2020. DOI: 10.22483/2177-5796.2020v22n3p683-698. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/3912. Acesso em: 4 nov. 2024.

Edição

Seção

Dossiê - Educação Física Escolar