Lesson Study

bibliometric analysis of academic production in the Digital Library of Theses and Dissertations database

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22483/2177-5796.2024v26id5459

Keywords:

Lesson Study, bibliometric study, teacher professional development.

Abstract

The objective of this study is to map and analyze scientific productions within Brazilian Postgraduate programs (theses and dissertations) related to the theme of Lesson Study, with an emphasis on initiatives that extend beyond Mathematics. To achieve this purpose, bibliometric research with a qualiquantitative approach was conducted. Data were collected through searches in the Digital Library of Theses and Dissertations, focusing on productions that included the descriptor "Lesson Study". Thirty-seven productions were identified, of which 11 dissertations and 16 theses were selected for reading and analysis, totaling 27 productions based on bibliometric analysis procedures. The initial findings revealed that Lesson Study is an approach that conceptualizes professional development as a continuous process, developed in cycles, evolving to new levels of understanding and knowledge at each stage. There is a significant need to explore Lesson Study as a subject of study in other disciplines beyond mathematics, aiming to make it a formative process for professional development among teachers within the Brazilian context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Caldini, Universidade de Sorocaba - UNISO

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Iguaçu (UNIG), Letras Português e Espanhol pela Universidade de Sorocaba (UNISO). Pós-graduação em Direito Educacional, Atendimento Educacional Especializado - AEE e Gestão Escolar. Mestrado em Educação pela Universidade de Sorocaba (UNISO), e doutoranda em Educação pela Universidade de Sorocaba (UNISO). Funcionária pública da rede municipal de ensino de Sorocaba, ocupando o cargo de Professora PEB I.

Camila Caldini Coutinho, Universidade de Sorocaba - UNISO

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Sorocaba (Uniso). Pós-graduação em Alfabetização e Letramento e em Neurociência Aplicada à Educação. Mestranda em Educação pela Universidade de Sorocaba (UNISO), na linha de Pesquisa Cotidiano Escolar, Práticas Educativas e Formação de Professores. Funcionária pública da rede municipal de ensino da cidade de Sorocaba, no cargo de Professora PEB I.

Edison Trombeta de Oliveira, Universidade de Sorocaba - UNISO

Possui graduação em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE), Aperfeiçoamento em Leitura Semiótica: Textos Didáticos, Publicitários e Literários pela mesma instituição. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (FCT/UNESP). Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE/USP). Atualmente é Professor Adjunto I junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade de Sorocaba (Uniso) e professor do ensino superior na Faculdade de Tecnologia de São Paulo (Fatec).

Published

2024-09-23

How to Cite

CALDINI, Carolina; COUTINHO, Camila Caldini; OLIVEIRA, Edison Trombeta de. Lesson Study: bibliometric analysis of academic production in the Digital Library of Theses and Dissertations database. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 26, p. e024041, 2024. DOI: 10.22483/2177-5796.2024v26id5459. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/5459. Acesso em: 28 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê - Processo formativo nas culturas midiática e tecnológica